X
تبلیغات
طراحی و مطالعه مسائل یادگیری و آموزش - چگونه می توانم زمینه ابتکار وخلاقیت را در کارهای عملی درس حرفه وفن دانش آموزان دوم راهنمایی را افزای

چگونه می توانم زمینه ابتکار و خلاقیت را در کارهای عملی درس حرفه وفن دانش آموزان دوم راهنمایی افزایش دهم؟

توصيف وضع موجود و بیان مسئله :

 تحقیق در مورد خلاقیت و عناصر تشکیل دهنده آن، بیش از یک قرن پیش توسط دانشمندان علوم اجتماعی شروع شد، ولی انگیزه اساسی برای پژوهش بیشتر در سال 1950 توسط گیلفورد ایجاد گردید. گیلفورد (GUILFORD) خلاقیت را با تفکر واگرا (دست یافتن به رهیافتهای جدید برای حل مسائل) در مقابل تفکر همگرا (دست یافتن به پاسخ صحیح) مترادف می دانست. (شهرآرای - مدنی پور، 1375، ص 39)

 ازویژگی های مهم انسان قدرت اندیشه او و از عالی ترین جلوه های اندیشه انسانی ، تفکر خلاق است ، قدرتی که تا کنون با آن تصمیم گرفته وتوانسته است به حل مشکلات بپردازد و به رشد و تعالی نایل شود .

دنیای امروز نیازمند زنان و مردانی خلاق است که به رشد و ارتقا در تمام زمینه های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی برسند به همین دلیل آموزش صحیح دانش آموزان ، در جهت رشد خلاقیت آنان باید مورد توجه نظام های آموزش و پرورش جهان قرار بگیرد .

در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته شکوفایی و پرورش خلاقیت دانش آموزان عالی ترین و مهم ترین هدف آموزش و پرورش آن ها به شمار می رود دراین کشورها اهمیت پرورش خلاقیت به حدی است که در همه مقاطع مختلف تحصیلی از دوره بیش از دبستان تا سطح دانشگاه واحدها و مواد درسی ویژه ای به این موضوع اختصاص داده شده است بدیهی است برای بروز خلاقیت باید عناصر و عوامل گوناگون در کنار هم قرار گیرند تا این امر به شکل مطلوب صورت پذیرد از جمله این عوامل و عناصر ایجاد فضای مناسب و چگونگی روش یادگیری و یاددهی است . تحقیقات نشان داده است دانش آموزانی که در فضای آزاد و به دور از استرس به یادگیری پرداخته اند خلاق تر عمل می کنند و بر عکس دانش آموزانی که یادگیری به شکل سنتی را تجربه کرده اند به دلیل این که در فضایی پر از اضطراب و تنش که محصول شیوه های غلط ارزشیابی تحصیلی است قرار داشته اند انگیزه های خلاقیت را از دست داده اند به همین سبب نیاز به تغییر در روش یادگیری و یاددهی و همچنین روش ارزشیابی احساس می شود.

با توجه به مطالب گفته شده و اهميت و جايگاه  ابتکار وخلاقیت درارائه راه حل های تازه و انجام کارهای جدید و نو بر آن شدم براي ترغیب و تشويق دانش آموزان  به  فعالیت های عملی درس حرفه و فن وشکوفایی خلاقیت در آن ها  ، اقدام به اين پ‍ژوهش نمايم و راههايي جهت دستيابي به اين هدف  را بيابم.

براي آشنايي بيشتر ، بايستي خودم را معرفي نمايم. زهرا قهاری25 ساله ، دبير حرفه و فن آموزش و پروش منطقه احمدآباد. مدت 5 سال است در مدارس مختلف روستاهاي اين منطقه مشغول به تدريس مي باشم.

براي حل مسئله ي خود در ابتدا تصميم گرفته شد كه اين موضوع را در يكي از مدارسي كه در آن مشغول به تدريس مي باشم بررسي نمايم.

 مدرسه من ، آموزشگاه راهنمايي امام جعفر صادق(ع)، واقع در روستای گونجوک علیادر 75کیلومتری جاده مشهد-تربت حيدريه واقع شده است.  متشكل از3 كلاس (یک پايه اول ، یک پايه دوم و یک پايه سوم) مي باشد كه من در سه پایه آن به تدريس مشغولم.از جمله ويژگي هاي ديگر اين مدرسه اينست که کلاس های ابتدایی وراهنمایی در یک مکان وباهم هستند وتعداد دانش آموزا ن راهنمایی42 نفر بصورت مختلط می باشد.

كلاسي كه من اين پ‍‍ژوهش را در آن اجرا نمودم. كلاس دوم  ، با16 دانش آموز مي باشد.

برای افزایش خلاقيت در دانش آموزان این کلاس در کارهای عملی درس حرفه وفن در صدد جمع آوري اطلاعات برآمدم و از نتايج تحقيقات گذشته، اينترنت، مقالات ، كتب، نظر صاحب نظران استفاده كرده و در صدد بهبود این موضوع برآمدم.

با توجه به این که در مدارس بهترین گنجینه ها حضور دارند که سرشار از پتانسیل هایی هستند که در اثر تعلیم و تربیت کلیشه ای و تقلیدی بسیاری از این استعدادها در سطح خانواده ها و مدارس هرگز به شکوفایی نمی رسد وشاید به دلایل فردی یا اجتماعی خلاقیت که یکی از فرایندهای اساسی در نظام تعلیم و تربیت است که بسیاری از مواقع نسبت به آن بی توجهی میشود و ما نسلی را تربیت می کنیم مقلد به جای مولد ، تاثیر پذیر به جای تاثیر گذار ، مصرف کننده به جای تولید کننده و...

در این مدت در دانش آموزان استعدادهایی را کشف نمودم که اگر به این استعدادها و قابلیت های دانش آموزان توجه بیشتری شود و موانع این قوه از سر راه برداشته شود چه بسا شاهد دانش آموزانی باشیم پویا ، مولد و پیشرو در تمام زمینه ها  بنا براین خواستم با پژوهش در این زمینه بتوانم قدمی مثبت در راه پویایی فکر و اندیشه برداشته باشم .

سئوال اصلی پژوهش مشخص کردن موانع خلاقیت در جهت تنوع فعالیت های عملی و از مهم ترین اهداف این پژوهش راههای  پرورش خلاقیت و ارائه پیشنهادهای سازنده و عملی در تعلیم و تربیت به شمار می آید.

برای نیل به اهداف فوق سعی شده است که به پرسش های ذیل پاسخ داده شود:

ـ چگونه مي توانم موانع بروز خلاقیت در کارهای عملی را برطرف كنم؟

ـ چه روش مناسبی برای پرورش و رشد خلاقیت در درس حرفه وفن می توانم ارائه دهم؟

ـ چگونه مي توانم به دانش آموزان بیاموزم که چگونه از ابزار و موادی که در دسترسشان است در جهت ساخت دست سازه های حرفه وفن  استفاده کنند؟

 

گرد آوري اطلاعات(شواهد1):

در بسياري  از موارد  آشنا نبودن  معلم  يا مربي  با شيوه هاي  پرورش  خلاقيت  دانش آموزان  خود به تنهايي  يك مانع  بزرگ  در اين زمينه محسوب  مي  شود .معلمي  كه شناخت  صحيحي از ماهيت  خلاقيت ،موانع  و روش  هاي  پرورش  نداشته  باشد، بديهي  است  نه تنها  نمي  تواند  اقدامي  براي  بروز  استعداد هاي  خلاق   دانش  آموزان   خود در كلاس   انجام دهد ، بلكه  ممكن است ناآگاهانه  و به مرور  زمان   كلاس  درس   خود را  به محيطي  تبديل  كند  كه در آن  خلاقيت  دانش  آموز سركوب مي شود.(سلیمانی،افشین،1381)

با توجه به آنچه گفته شد بر آن شدم با مشاهده ، مصاحبه ، مطالعه ،گفتگو با همکاران ومدیر بتوانم موانع رشد خلاقیت در دانش آموز را شناسایی کنم وشرایطی را فراهم کنم که دانش آموزان را درجهت رشد خلاقیت یاری رسانم.

  بر اساس شواهد موجود در مدرسه به سراغ کتابها و مجلات و اینترنت رفتم تا بتوانم گامی موثر در جهت پرورش خلاقیت و برداشتن موانع سر راه آن بردارم .

+ نوشته شده در  89/02/02ساعت 12:8  توسط مدیروبلاگ - احمد غفاریان  |